В С Т У П
Самооцінку визначають як сукупність оцінок себе, своєї діяльності, свого ставлення до інших, вона узагальнює минулий досвід особистості й організовує нову інформацію відносно цього аспекту "Я”. Являючись складовою ядра особистості, самооцінка є важливим регулятором поведінки людини. Саме від самооцінки залежать її взаємини з оточуючими, її критичність, вимогливість до себе, ставлення до успіхів і невдач. Таким чином, самооцінка впливає на ефективність діяльності людини і, безперечно, на подальший розвиток її особистості. Вона тісно пов’язана з рівнем домагань, тобто мірою складності завдань, які вона поставить перед собою.
Розбіжність між домаганнями і реальними можливостями особливо у підлітковому віці призводить до неправильного оцінювання самого себе, внаслідок чого його поведінка стає неадекватною – підвищується тривожність, можуть траплятися емоційні зриви і т.п.
Оцінювання себе відбувається двома шляхами: через зіставлення рівня власних домагань з об’єктивними результатами своєї діяльності й через порівняння своєї оцінки з оцінками інших людей.
У підлітковому віці самооцінка складається під впливом двох різноспрямованих тенденцій: з одного боку, підліток хоче бути схожим на своїх ровесників, а з іншого – у нього виразно окреслюється прагнення до самовияву, бажання бути індивідуальністю. Це одна з найочевидніших суперечностей підліткового віку.
Самооцінка підлітка характеризується певною нестійкістю: він надто чутливий до оцінки його іншими, може переоцінювати або недооцінювати свої можливості. На самооцінку підлітка значною мірою впливають ті цінності й вимоги, які домінують у колі ровесників. Ця нестійкість зумовлюється недостатньою сформованістю критеріїв, за якими підліток оцінює себе та інших.
Співзвучна із самооцінкою самоповага, яка формується на оцінкових судженнях оточення. Самоповага разом з іншими чинниками формує само- ставлення особистості.
Останні дослідження підлітків 11-15 років показують наявну тенденцію до зниження рівня самооцінки. З огляду на вищезгадане важко переоцінити роль і необхідність корекційної роботи по формуванню адекватної самооцінки як однієї з можливостей самореалізації кожної особистості.
Запропонована корекційна програма з підвищення рівня самооцінки дозволяє підвести підлітків до розуміння унікальності і особливої цінності кожної людини; формувати адекватну самооцінку та позитивне самоставлення.
Опис системи тренінгових занять.
Запропонований тренінг підвищення самооцінки сприяє встановленню доброзичливих взаємовідносин у колективі через можливість оцінювати учасниками один одного не за якоюсь рисою, а з точки зору неповторності кожної людини через виявлення у неї унікальних (властивих їй у більшій мірі, ніж іншим) рис характеру та інших особливостей.
У програмі використані вправи та ігри, твори художньої літератури, музика, картини. Творчому самовираженню допомагає створення комфортних умов у групі, тренування виразності і відкритості почуттів, тренінг толерантної поведінки.
У процесі розробки занять використані елементи програми "Життя на роздоріжжі”, та "Ділової активності” (загальний ресурс).
Тренінг включає в себе 8 занять по 1,5 години, кожне 1 раз в тиждень.
Структура занять:
- Розминка – вступ. Завдання на встановлення позитивного сприятливого мікроклімату.
- Теоретичний матеріал викладений за допомогою інтерактивних методів.
- Ігри та завдання на розвиток основних параметрів.
- Можливе домашнє завдання.
Заключний етап. Підведення підсумків заняття, оцінка загального емоційного етапу групи.